Det sker:
Ingen events fundet...
   
Fjorden rundt med Vraa MC
18-07-2020: Et arrangement der næsten kunne drukne i eget succes....
» Læs mere

2017 var et godt år
10-07-2020: Antal dræbte motorcykelister fra 2010 til 2019...
» Læs mere

Trist statistik
09-07-2020: Flest dræbte motorcykelister i 10 år...
» Læs mere

2. klubmøde marts 2020
08-03-2020: Weekendture, coronavirus og smørebrød....
» Læs mere

1. klubmøde januar 2020
13-01-2020: Snakken gik fint blandt de fremmødte...
» Læs mere

Kaffe og Lagkage festival
20-08-2019: En søndag eftermiddag med fortællinger om spændende og gode oplevelser....
» Læs mere

Det kan i ikke da jeg ikke er så moderne endnu...
» Læs mere
kan vi til afslutning den 30.10.2015 betale med mo...
» Læs mere
Vi har et telt som kan lånes....
» Læs mere
Min søn skal til sommer på mc-tur run...
» Læs mere
Louise på 5 har lige fået en lillebror og vil have alt at vide om fødslen og hun spørger...
» Læs mere
Af Tommy Rønn 3/1-2013 kl. 22:00 Nyheder...
» Læs mere
 
Trist statistik
Af: jrj
09-07-2020
13:50
Flest dræbte motorcykelister i 10 år


Trist statistik: Flest dræbte motorcyklister i 10 år 

ARKIVFOTO.© Teitur Jonasson

ARKIVFOTO.


Kørslen på de danske veje førte sidste år til, at 27 motorcyklister endte med at miste livet i trafikken.


Det er det højeste antal i 10 år.

Det oplyser Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse torsdag.

Det er særligt soloulykker og ulykker med personbiler, der koster mange motorcyklister livet - eller kvæster dem alvorligt.


I mere end 9 ud af 10 dødsulykker på motorcykel, er det en mand, der bliver dræbt.

Og i mere end 8 ud af 10 dødsulykker kørte motorcyklisten for stærkt.

»De sidste 10 år er antallet af dræbte og tilskadekomne motorcyklister ikke blevet nedbragt, som vi har set det hos andre trafikantgrupper. Derimod har antallet ligget stabilt med få udsving, og den triste rekord med 27 dræbte motorcyklister i 2019 understreger, at vi ikke er i mål endnu,« siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.


»Det er alt for ofte menneskelige fejl eller direkte forkert adfærd, som er grunden til, at ulykkerne sker,« tilføjer han.


Rådet for Sikker Trafik og FDM arbejder derfor nu på, at der kommer en ændring i adfærden hos både motorcyklister og hos bilister, så det antal kan blive nedbragt.

Ulykker, hvor en personbil er involveret, står nemlig for 50 procent af de registrerede motorcykelulykker, hvor en motorcyklist blev dræbt eller kom til skade.


»Derfor opfordrer vi bilisterne til at være ekstra opmærksomme, orientere sig en ekstra gang og vente med for eksempel at køre ud fra en sidevej eller svinge, hvis man er det mindste i tvivl om motorcyklens hastighed. Overser man en motorcyklist, kan det ende fatalt,« siger chefkonsulent Dennis Lange fra FDM i pressemeddelelsen.



 
2777 besøg

Udskriv denne side
   


Sponsoreret af Kristiansen & Co     ·     Udviklet af Stadel.dk